דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מתחיל עידן הטייקונים בתקשורת? 

מאת    [ 01/11/2009 ]

מילים במאמר: 644   [ נצפה 2741 פעמים ]

תגיות: pCon, תקשורת אחודה, אינטרנט, טלוויזיה, סלולאר


רצף אירועים משמעותי כמו אילו שהתרחשו בשבוע האחרון לא ראינו מזה שנים רבות בשוק התקשורת הישראלי. את השבוע הנוכחי פתחנו עם הידיעה על השתלטותו של טייקון התקשורת שאול אלוביץ' על בזק - החברה השולטת על כ-40% משוק התקשורת בישראל, וסיימנו עם הצעתו של טייקון התקשורת הצרפתי פטריק דרהי לרכישת מירס. בין לבין, זכינו לידיעה משמעותית לא פחות, על אישור משרד התקשורת למכירתה של חברת פרטנר בישראל למשקיע אילן בן דב.

שאול אלוביץ' שולט כיום בחברת יורוקום המייבאת של מוצרי נוקיה בישראל. כמו כן, הוא מחזיק בבעלותו, בין השאר, בכ-32.6% ממנויותיה של ספקית התקשורת 012 סמייל וב-57% ממנויותיה של חברת "חלל תקשורת", המתפעלת את סדרת הלוויינים עמוס, בהם משתמשת, בין השאר, גם חברת YES תקשורת.

אלוביץ' הסכים לרכוש כ-32% ממניותיה של בזק, מידיהם של קבוצת סבן-איפקס-ארקין, במחיר של כשישה וחצי מיליארד שקלים. קבוצת סבן-איפקס-ארקין רכשה את מניותיה של בזק לפני כארבע שנים בשווי מוערך של כ-4.2 מיליארד שקלים, מה שישקף רווח של יותר מ-35% לאחר העסקה הנוכחית. עסקה זו דורשת את אישור שר התקשורת על מנת שתושלם.

בזמן שהונחה על שולחנו של שר התקשורת עסקת אלוביץ'-בזק יצא ממשרדו האישור על עסקת אילן בן דב-פרטנר. בן דב ירכוש באמצעות חברת ההשקעות סקיילקס כ-51.3% ממניותיה של חברת פרטנר בישראל בסכום כולל שנאמד בכ-5.3 מיליארד ש"ח. עסקה זאת כאמור, אושרה סופית בימים האחרונים.

במקביל, הביע השבוע התעניינות ברכישת השליטה על מירס, המשקיע הצרפתי פטריק דרהי, שלו יש שליטה בכ-33% ממניותיה של חברת הוט. דרהי גם מעוניין להרחיב את השפעתו בשוק התקשורת הישראלי והוא בודק בימים אלו אפשרות לרכישת הבעלות על חברת 012 סמייל.

מה המשמעויות?

המדובר בשינויים דרסטיים בשוק התקשורת שלא נראו כמותם מזה שנים רבות. מעבר להיבט הטכני, של שינוי הבעלים על ענקיות התקשורת הישראליות, יש כאן שינוי משמעותי ועמוק מבחינת התפיסה והגישה בתחום. גם שאול אלוביץ, וגם אילן בן דב ופטריק דרהי - כולם משקיעים ותיקים, שתחום פעולתם המרכזי הוא בשוק התקשורת. שלא כמו משקיעים אחרים שנכנסו לתחום בעיקר כדי לממש רווחים, כחלק ממסע השקעות גם בתחומים אחרים, שלושת המשקיעים הללו מביאים עימם מקצועיות והתמחות רבת שנים בעיקר בתחום התקשורת.

מהן השלכות?

ניסיון להתנבא על הצפוי כמוהו כניחוש. למרות זאת, ננסה על סמך הניסיון והשכל הישר, להעריך את הבאות.

ראשית נציין כי לפי הנראה כרגע, אנו צועדים לעידן שבו 4 טייקונים ישלטו בשוק. הראשון והוותיק הוא נוחי דנקנר ששולט בסלקום בנטויז'ן וברק.

הרחבת השפעתם של טייקונים המתמחים בשוק התקשורת כמו אלוביץ', בן דב ודרהי, עשויה להשפיע על השוק ולהביא להתקדמות טכנולוגית מהירה יותר בו שכן מדובר באנשים שנמצאים ב"משחק" זמן לא קצר, וסביר שבמקום לממש רווחים מידיים, נראה יותר השקעות בטכנולוגיות חדשות, בשירותים חדשים ובהתמקצעות לאורך זמן.

כך הלקוח ייהנה מפתרונות מתקדמים ופשוטים יותר ומתחרות בריאה יותר שתשים דגש על הערך הממשי שיסופק לו. תחרות זו תוכל לקדם בין השאר את האחדת אספקתם של פתרונות מקיפים - טלוויזיה, אינטרנט וטלפוניה דרך ספק אחד. אורנג' למשל, כבר עושה מספר צעדים בנושא, על מנת לספק יתרון תחרותי, והיא כבר מציעה פתרונות טלפוניה קווית ואינטרנט. הוט, תוכל באמצעות השתלטותו של דרהי על מירס להציע ללקוחות גם שירותי סלולאר.

חשוב לציין כי באמצע נמצא סבך רגולטורי עצום, אשר יכול להאט מאוד את קצב השינויים בשוק. מאחר ומדובר בסה"כ במספר קטן של משקיעים החולשים על נתחים גדולים מהשוק הסיכוי להיווצרותו של קרטל הוא ממשי, והרשויות חייבות לנקוט בצעדים על מנת לשמור על התחרות ולמנוע מצבים ניצול "שלטון" המעטים, לרעת הלקוחות.

איך זה ישפיע עלינו?

גם אם יתכן כי במקרים ספציפיים, נראה סטיות וכשל שוק מהתחזית למעלה, הערכה שלנו כי בשורה הסופית ולטווח רחוק, תוצאות המהלכים האחרונים על הארגונים והמשתמשים פרטיים תהיינה - יותר שירותים, התקשרות פשוטה יותר ומחירים נמוכים יותר עבור אותם שירותים.

רקע על עולם התקשורת

עוד הרחבות על עולם התקשורת,הכוללות בין היתר התייחסות לחידושים ולמגמות העיקריות בתחום זה, יישומים ופתרונות, היבטים כלכליים, דגשים חשובים והאתגרים בתחום, ניתן למצוא בתקציר: הכל מוביל לתקשורת אחודה: http://www.pcon.co.il/v5/Debrief.asp?debrief=901#d1

כתבות ופרשניות נוספות על עולם המחשוב אפשר למצוא בכתובת הזו:
http://www.pcon.co.il/v5/NewsMeanItemArc.asp

קובי שפיבק הוא העורך הראשי של pCon - זה עובד ומצליח וזה אמיתי
http://www.pcon.co.il/data/abm/abmc.asp?b=890&z=44
קובי שפיבק Bsc., MBA הוא העורך הראשי של תחקירי pCon ואתר pCon-line. כמי שעוסק במחשבים, על מכלול היבטיהם משנת 1976 וכן כמי שכתב וערך למעלה משמונה מאות תחקירים על כל היבטי המחשוב העיקריים, הוא נמנה על אותם אנשים בודדים בארץ ובעולם, שבאמת ובתמים, מבינים לאן הולך עולם המחשוב ומהן השלכותיו המידיות והעתידיות, על אנשים וארגונים. הוא גם פרסם מספר רב של מאמרים במרבית העיתונים הגדולים והמקצועיים, והופיע פעמים רבות בערוצי הטלוויזיה והרדיו המרכזיים. נכון להיום הוא מייעץ למרבית מנהלי המחשוב בארגונים המובילים בישראל, והוא נחשב בעיני רבים, לגורו של המחשוב העסקי.



מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב